Téma: ,,Máme rádi svou Zem"
- Seznámit děti se třemi složkami životního prostředí – voda, vzduch, půda, jejich důležitostí a možností znečištění
- Naučit se rozpoznat odpad a vědět, jak ho třídit
- Pomáhat pečovat o okolní životní prostředí - dbát o pořádek a čistotu, nakládat vhodným způsobem s odpady, starat se o rostliny, spoluvytvářet pohodu prostředí, chránit přírodu v okolí, živé tvory apod.
Podívej se, jak je krásně na světě. Vítr fouká, voda teče, slunce vždycky najde tě. Uděláme všechno pro to, aby to tak zůstalo, aby se nám, ani Zemi, nic špatného nestalo. Vymeteme všechnu špínu, vyčistíme rybníky, máme ještě hodně práce – svět je přece veliký!
SKLENÍKOVÝ EFEKT
https://www.youtube.com/watch?v=jLO-6B4efr8
DEN ZEMĚ 22.4.
https://www.youtube.com/watch?v=jiLmq7WObkM
Den Země je svátkem naší planety. Kromě lidí existuje mnoho dalších živých tvorů a rostlin, kteří potřebují Zemi ke svému životu.
V současné době tráví děti mnohem víc času doma. To s sebou přináší významnou změnu životního stylu, včetně celé řady negativ, která postupně objevujeme. Tuto změnu nazýváme odcizování od přírody. Den Země však může být ideální příležitostí k tomu, jak dostat děti do přírody, zabavit je nějakou z aktivit, které se dají venku podnikat. Jednou z takových aktivit je například Stavba domečků pro skřítky - viz níže.
Nabídka aktivit a činností
Stavba domečků pro skřítky
Pro tuto hru je nejlepším prostředím les. S dítětem posbíráme různé přírodniny, např. větve, kameny, šišky, mech, suchá tráva… a stavíme domečky pro lesní skřítky.
Práce s globusem a encyklopedií
S dítětem si v knize prohlížíme různé obrázky – zeměkoule, hory, lesy, řeky, oceány, pevniny. Můžeme na globusu hledat kontinenty a ostrovy.
Určujeme rozdíl mezi pevninou a vodou. Povídáme si o zemském povrchu (hlína, kámen, písek). Dále si můžeme povídat o tom, jaká zvířata žijí na Zemi a jaké rostliny zde rostou.
Ukazujeme dítěti obrázky ohrožených zvířat (papoušek, gorila, želva, krokodýl, velryba). Jako pomůcku můžeme dítěti pustit filmový příběh: Zachraňte Williho – příběh o záchraně velryby.
Půda
https://www.youtube.com/watch?v=RlMzQBX9c0s
Ptáme se dítěte na otázky: Je půda důležitá? Proč? Pro koho? Kdo v půdě žije? Může být půda znečištěná? Čím?
Badatelé/vědci
Budeme potřebovat lupu, kousky igelitu, gumy, plastu, hlínu a větší mísu.
Posadíme dítě ke stolu. Na stůl položíme mísu s hlínou, do které přidáme např. igelit, gumu, kus plastu. Dítě vybírá z hlíny – kamínky, klacíky, apod. ale také věci, které do hlíny nepatří – guma, igelit, kus plastu. Upozorníme dítě, že v hlíně se mohou nacházet i drobní živočichové. Vše můžeme prozkoumat lupou.
Vznik půdy
Připravíme si bedýnku, listí nebo malé kousky papíru, trávu, větvičky, odpad ze zeleniny, trochu hlíny, kompostové žížaly.
Nachystané věci vložíme do bedýnky. Na dno dáme vlhké listí nebo vlhké kousky papíru. Dále přidáme nasbíranou trávu, větvičky nalámané na malé kousky, odpad ze zeleniny a promícháme s hlínou. Poté dáme do bedýnky žížaly. Občas prohrábneme a pokropíme. Postupně pozorujeme, jak vzniká půda.
Počítáme kameny
Venku posbíráme kameny, které rozdělíme do dvou a více skupin. Určujeme jejich počet, dále se můžeme ptát, v jaké skupině je méně x více x stejně kamenů. Dalším úkolem bude postavit cesty (řady kamenů) a určovat, která řada je kratší x delší x stejná.
Krajina
Do pekáče nasypeme mouku a necháme dítě kreslit krajinu dle své fantazie nebo dle pokynu rodiče (stromy, květiny, tráva…)
Říkadlo s pohybem
Nejprve se s dítětem naučíme říkanku a poté si ji vyzkoušíme s pohybem.
Spalo v zemi zrníčko, / dítě je stočené do klubíčka
hřálo na něj sluníčko. / dítě se posadí, jednu nohu skrčí pod sebe, druhou natáhne
Deštíček mu dával pít, / dítě má ruce sepnuté nad hlavou a pomalu se zvedá
aby mohlo vyklíčit. / dítě má ruce sepnuté nad hlavou a pomalu se zvedá
Vzduch kolem nás
https://www.youtube.com/watch?v=RvRh3WgYm_0
Ptáme se dítěte na otázky: Jaký je vzduch? Jde vzduch vidět? Je vzduch důležitý? Jakou má cenu? Co by bylo bez vzduchu? Jaký je vzduch v našem městě? Co všechno vzduch znečišťuje? Co by se mělo dělat pro čistější vzduch?
Foukání do papírové kuličky
Připravíme si brčko a papír.
Z papíru si vyrobíme kuličku. Dítě fouká brčkem do kuličky a sleduje její cestu. Případně můžeme předem vytyčit cestu z různých kostek a dítě se snaží dostat kuličku do cíle.
Proudění větru
Při procházce si na klacek připevníme pruh papíru (např. krepový papír) a pozorujeme proudění větru.
Všechno létá, co peří má
Při procházce v přírodě rodič říká: „Všechno létá, co peří má.“ (pes létá, dům létá, motýl létá,….) Dítě reaguje na slova, která rodič řekne. Pokud je to věc, která nelétá, dítě udělá sochu (zůstane stát). Když rodič vysloví předmět nebo zvíře, které létají, dítě začne pobíhat.
Foukání bublin
Připravíme si pěnu do koupele (saponátový roztok)
Do umyvadla dáme pěnu a vodu v poměru asi 1:2 a důkladně promícháme. Dítě si udělá na jedné ruce pomocí palce a ukazováku uzavřený kruh, nabere roztok a fouká bubliny.
Druhy větrů
Venku běháme s dítětem v různých rychlostech dle názvu větru – lehký vánek, větřík, vítr, vichřice apod.
Grafomotorika – uvolňovací cviky
Vítr: libovolně čmáráme – uvolňujeme zápěstí
Kouř: ve vzduchu volně kreslíme kouř z komínů
Vodstvo
https://www.youtube.com/watch?v=Molg9Qhr6LQ
Dítěti klademe otázky: Kde všude najdeme vodu? Jaká může voda být? K čemu potřebujeme vodu? Je voda důležitá? Proč? Co by se dělo bez vody?
Znečištěná voda
Připravíme si potravinářské barvivo, sklenici, bílou květinu. (sněženka, tulipán, karafiát,…)
Na stůl dáme sklenici s vodou. Do sklenice s vodou společně kápneme potravinářské barvivo a pozorujeme rozptylování barviva ve vodě, než se obarví všechna voda. Představíme si, že barvivo je nějaká škodlivina ve vodě. Poté do sklenice dáme květinu a pozorujeme, co se s květinou děje. Ptáme se dítěte, co si myslí, že se s květinou stalo a proč?
Čistička
Připravíme si 2 zavařovací sklenice, 2 PET lahve, písek, kamínky, filtrační papír.
Nachystáme si špinavou vodu – klacíky, listí, hlína, polystyrén, kousky sáčku apod. Rozřízneme PET lahve – potřebujeme vrchní část, které odšroubujeme vršek. Vrchní část PET lahve otočíme hrdlem dolů a vložíme do sklenice, dáme filtrační papír – do jedné kamínky do druhé písek – Čistička je hotová.
Špinavou vodu naléváme do první sklenice s kamínky – voda se zbaví hrubších nečistot (kamínky, klacíky,…) – pozorujeme s dítětem, že je voda o něco čistější, ale pořád to není ono. Vodu z první sklenice vezmeme a naléváme ji do druhé sklenice s pískem (přes písek filtrujeme vícekrát) – opět s dítětem pozorujeme čistotu vody.
Třídění odpadu
https://www.youtube.com/watch?v=TIET5Uhxi08
Ptáme se dítěte na otázky: Odkud máme odpadky? Kam všechny odpadky patří? Patří vše do jednoho koše? Proč jsou kontejnery barevné? Znáte místo, kde takové kontejnery jsou? Proč je důležité odpad třídit? – Recyklace
Na odpadky
Připravíme si barevné „koše.“ (barevné papíry – modrý, žlutý, zelený, černý)
Do rohů místnosti rozmístíme barevné „koše.“ (modrý, žlutý, zelený, černý papír) Dítě chodí po místnosti, rodič r
říká názvy odpadků. Dítě má za úkol postavit se ke správnému „koši.“ (např. PET lahev – dítě si stoupne na žlutý papír, apod.) Obměna – na zem položíme obrázky nebo předměty z různých materiálů, které děti odnáší do správných „košů.“
Kam s odpadky? https://www.trideniodpadu.cz/kam-s-tim
Využití odpadu, než ho vyhodíme
Víčka: Použijeme víčka, ze kterých můžeme vytvořit obrázek dle fantazie, nebo si vytvořit cestu po které chodíme.
Kelímky od jogurtu: Vytvoříme s dětmi slalom.
Staré noviny: Cesta přes řeku – rozložíme noviny po místnosti, dítě si vybírá cestu přes „řeku“.
Poklad
Připravíme si ohryzek, PET lahev, slupka od banánu, mikrotenový sáček, víčko, skleničku od přesnídávky, papír, květinu, žalud, kaštan, papír, propisku, lopatu - „poklad“.
S dítětem vybereme odpadky (např. ohryzek, PET lahev, slupku od banánu, mikrotenový sáček, víčko, skleničku od přesnídávky, papír, květinu, žalud, kaštan). Předměty z pokladu sepíšeme na papír. Vybereme místo venku, kde náš „poklad“ zahrabeme a označíme. Před dítětem si zapíšeme do kalendáře, kdy poklad vykopeme.(cca za měsíc) Poklad vyhrabeme a zjišťujeme, co v něm chybí.
Barevné kontejnery
Venku hledáme barevné kontejnery – žluté, zelené, modré,... Zjišťujeme, co se do nich dává. Sledujeme nepořádek u popelnic, práci popelářů a třídíme odpad.
Papír
Ptáme se dítěte na otázky: Co vše je z papíru? Co s papírem můžeme dělat? Odkud takový papír máme? Co uděláme s nepotřebným papírem? Dá se z použitého papíru udělat nový? – Recyklace Do jakého kontejneru papír patří?
Výroba papíru
Připravíme si noviny nebo starý papír, čistý balicí papír nebo mikrotenový sáček, savý papír (noviny), savá látka (utěrka), rovná deska, mísa (lavor), mixér.
Rozmočený papír rozmixujeme na kaši, ne příliš jemnou. Do kaše můžeme zapracovat barvivo, dle fantazie. Na desku (stůl) dáme savou látku, na kterou položíme vrstvu novin a na ně balicí papír (nebo sáček). Z papíroviny (kaše) vymačkáme přebytečnou vodu, ale nesmí být příliš suchá a vytvoříme na balicím papíru svůj vlastní arch. (dle fantazie dítěte) Arch poté zbavujeme pomocí novin přebytečné vody, měníme i noviny pod balicím papírem. Nakonec můžeme přejet válečkem, aby byl nový papír rovnější. Necháme sušit. (Usušený arch nového papíru opatrně sloupneme, pokud se zkroutil, můžeme ho přes látku přežehlit.)
Plast
Ptáme se dítěte na otázky: Kam plast patří? Co všechno je plastové? Dá se plast také recyklovat?
Obrázky z PET víček
Dítě si na zemi z víček od PET lahví skládá obrázky na různé téma. Kytky, obličeje, domy, dopravní prostředky,…
Smyslové hry
Hmat: Jaký je plast? – měkký, tvrdý, studený.
Sluch: Jaký je plast? – šustí, zvuky o sebe,…
Zrak: Jaký je plast? – barevný, průhledný,…
Sklo
Ptáme se dítěte na otázky: Kde všude sklo najdeme? Jaké je sklo? Dá se sklo rozbít? Do jakého kontejneru sklo patří? Dá se sklo recyklovat? Co je ze skla?
Rozbití skla
Venku rozbijeme sklo. Dítě zjistí, že je sklo rozbitné – vznikají střepy, které nám mohou ublížit. Dbáme na bezpečnost a úklid střepů do správného kontejneru.
Hádanky:
Je to neviditelné,
ale pro život důležité.
VZDUCH
Je to bílé jako sníh,
hladké jako sklo,
lehké jako peříčko,
rovné jako stůl
a dobře se na to maluje.
PAPÍR
Do šatů mě nabíráš,
pak přede mnou zavíráš,
v teple pro mne slzí oči,
vše se za mnou venku točí,
beru s hlavy klobouky,
nepouštěj mne do mouky.
VÍTR
Básničky:
Nepořádek
Nepořádek, nepořádek,
ten je na nás krátký,
my jsme děti šikovné,
vrátíme ho zpátky.
Odpad patří do popelnic,
jako ryba do vody,
abychom tu zase měli,
školku plnou pohody.
Třídíme odpad
I když jsme jen malé děti,
umíme už třídit smetí.
Modrá, žlutá, zelená,
víme, co to znamená.
Nedá nám to žádnou práci,
už jsme jako dospělci.
Papír, plasty a sklenice,
dát do správné popelnice.
Den Země
Naše Země svátek slaví,
dneska má svůj velký den.
Proto si teď pojďme říci,
proč má býti oslaven.
Země je planeta velká,
umožňuje život všem,
dodává nám čistou vodu
a živiny každý den.
Každým rokem plodí nové
květy, stromy, rostliny.
Díky nim pak máme kyslík,
plyn k dýchání jediný.
Země dává vhodnou půdu
k pěstování potravy.
Dobrá voda ze studánky
postaví nás na nohy.
Čím voní hlína
Čím voní hlína?
To je prosté –
vším, co z ní roste:
dřínem i modřínem,
trávou i chlebem a také nebem.
Jak se to nebe dostane dolů?
Chytí se vody a padají spolu.
Hlína je po dešti vypije z louží.
Ať jí slouží!
Pohádka:
Freonový duch – pohádka je vhodná pro starší děti https://www.youtube.com/watch?v=ZPx1aqLrRvA
Výtvarné a pracovní činnosti:
Experiment s pěnou na holení https://cz.pinterest.com/pin/336784878386260594/
Experiment- https://cz.pinterest.com/pin/AVEmT5J-FVijXd7wBlebcVxyDdmgVffviA8t1KmrZ0UCsA071CgrmXc/
Pokus s nafukovacím balónkem https://cz.pinterest.com/pin/742953269756308154/
Výroba větrníku z papíru - https://cz.pinterest.com/pin/4433299624213379/
Písničky:
PETR SKOUMAL, JAN VODŇANSKÝ
- Kolik je na světě
https://www.youtube.com/watch?v=6z-m-iV_nGk
ZDENĚK SVĚRÁK/JAROSLAV UHLÍŘ
- Chválím tě Země má
https://www.youtube.com/watch?v=OpNN-reD66M
PÍSNIČKY PRO DĚTI
- Rybička maličká
https://www.youtube.com/watch?v=f9ulIReOlHM
MÍŠA RŮŽIČKOVÁ
- Pod hladinou
https://www.youtube.com/watch?v=h_SnNjCrook
- Jedeme na výlet
https://www.youtube.com/watch?v=Q4wCJQ6zLwA
- Lesní Olympiáda
https://www.youtube.com/watch?v=a2YyqZH_Crw
- Popeláři
https://www.youtube.com/watch?v=rjLDFNpU7uA
RELAXAČNÍ HUDBA
- Píseň Země
https://www.youtube.com/watch?v=mS6qCmnk3rc
Materiály ke stažení:
Pracovní listy:
PRACOVNÍ LIST 1, PRACOVNÍ LIST 2, PRACOVNÍ LIST 3, PRACOVNÍ LIST 4, PRACOVNÍ LIST 5,
PRACOVNÍ LIST 6, PRACOVNÍ LIST 7, PRACOVNÍ LIST 8, PRACOVNÍ LIST 9, PRACOVNÍ LIST 10
Omalovánky:
OMALOVÁNKA 1, OMALOVÁNKA 2, OMALOVÁNKA 3, OMALOVÁNKA 4, OMALOVÁNKA 5,
OMALOVÁNKA 6, OMALOVÁNKA 7, OMALOVÁNKA 8, OMALOVÁNKA 9, OMALOVÁNKA 10