- DESATERO PRO RODIČE DĚTÍ PŘEDŠKOLNÍHO VĚKU
- Co by mělo umět dítě, které jde v září do školy?
ROZVOJ POZORNOSTI A KONCETRACE
Pozornost a soustředění na dokončení práce budou děti potřebovat i tehdy, když úkoly nejsou samá barva a zábava. Zde najdete pracovní listy na trénink:
- BLUDIŠTĚ
- NÁPISY
ROZVOJ PROSTOROVÉHO VNÍMÁNÍ
Jak je u dítěte rozvinuto prostorové vnímání můžeme vidět třeba na tom, jak chápe instrukce s předložkami (VEDLE, NAD, POD…) nebo se slovy PRVNÍ, POSLEDNÍ, VPŘEDU, VZADU…. Všímat si ho můžeme např. také na schopnosti odhadnout vzdálenost, rozdíly mezi velikostmi věcí, nebo schopnosti stavět podle plánku ze stavebnice.
Pokud se dítě snadno orientuje v prostoru, bude to mít po nástupu do školy dobrý vliv na rozlišování pozic písmen ve slovech, správné čtení čísel, ale i na koordinaci pohybů při sportu, vedení ruky při psaní nebo na orientaci v budově školy.
Všimněte si, že hned vedle zadání je i malý semafor. Ten si může dítě vybarvit podle toho, jak si myslí, že se mu dařilo úkol splnit:
zelená – úkol jsem zvládl/a v pohodě
oranžová – něco mi šlo, ale potřeboval/a jsem trochu pomoci maminky/tatínka
červená – úkol byl moc těžký, ještě se mi nedařil, zkusím to zase příště
Zde najdete pracovní listy na trénink:
- AKVARIUM
ROZVOJ ČASOVÉHO ROZLIŠOVÁNÍ
Vnímání času nám umožňuje chápání souvislostí různých dějů. Nemáme na to ale žádný zvláštní smyslový orgán, potřebujeme k tomu vlastní zkušenost a také si osvojit speciální “časový” slovník. Předškolní dítě si ještě nedovede představit, kolik času je hodina, dva dny, měsíc. Mělo by ale rozumět pojmům “včera, dnes, zítra, ráno, večer, den, noc”, dále třeba vyjmenovat roční doby a k nim přiřadit hlavní znaky.
Tréninkem vnímání času a slovníku, který je s tím spojený, pomůžete dítěti, aby dovedlo ve škole vyprávět děj, plánovat si aktivity během dne a týdne, pochopit posloupnost matematických úkonů i jiných činností nebo třeba rozvrh hodin.
Procvičte si s dětmi na příkladech pracovních listů řadit správně posloupnost dějů.
Kromě řazení povzbuďte dítě k vyprávění příběhu podle obrázků, k užívání časových pojmů dříve-později a podobně.
Nezapomeňte také na nácvik řazení z levé strany doprava – dítě si tak bude trénovat i pohyb očí při čtení.
Zde najdete pracovní listy na trénink:
- ROZPOZNÁVÁNÍ A URČOVÁNÍ ČASOVÉ POSLOUPNOSTI ŽÁBA
ROZVOJ SLUCHOVÉHO ROZLIŠOVÁNÍ
Říkáte si, že vaše dítě slyší dobře? Ano, pokud nemáme dítě se sluchovým postižením, slyší dobře naše slova, aniž by si zpočátku uvědomovalo, že se skládají z hlásek.
Schopnost vnímat hlásky ve slově se vyvíjí obvykle až kolem 6. roku, ale pro nástup do školy je velmi, velmi podstatná. Bez ní totiž dítě nemůže začít psát ani číst, i když třeba už zná všechna písmena. Dítě, kterému tato schopnost “nenaskočí”, totiž přečte písmena, ale nespojí je do slov a textu tudíž nerozumí.
Máte-li předškoláka, zkoušejte s ním:
? hledat nejprve první hlásku ve slově a pak i další
? rozlišovat podobná slova nebo slabiky
? hledat rýmy
? vytleskávat slova na slabiky
? trénovat si zapamatování řady slov nebo vět.
Pracovní listy, které jsou pro vás připravené na trénik jsou zaměřeny na:
? rytmizaci slov, kterou můžete trénovat například vytleskáváním,
? hledání rýmů, čímž dítě získává cit pro jazyk,
? rozeznávání měkkých a tvrdých slabik, což propojujeme s haptickou zkušeností,
? určování stejně znějících hlásek na začátku slova
? a na druhou stranu zase určování koncové hlásky.
Zde najdete pracovní listy na trénink:
- MĚKKÉ A TVRDÉ SLABIKY DY A DI TY A TI
- RÝMY
- STEJNĚ ZNĚJÍCÍ SLOVA NA ZAČÁTKU
- HLÁSKY
- RÝMY II.
ROZVOJ ZRAKOVÉHO ROZLIŠOVÁNÍ
Schopnost rozlišovat zrakem detaily umožní dítěti ve škole především rozeznávat písmena a číslice, pohybovat systematicky očima při čtení a také vyznat se v prostoru stránky v sešitě či knize.
Už před nástupem do školy je proto dobré, abychom trénovali například:
? rozpoznávání detailů obrázků, stejných a nestejných tvarů, zrcadlově otočených předmětů apod.
? skládání čehokoli z částí, kde dítě rozlišuje správnou polohu kostek, puzzle nebo dílů rozstříhaného obrázku
? sledování řad obrázků zleva doprava a shora dolů
? zrakovou paměť – například pomocí her zaměřených na zapamatování obrázků, umístění předmětů a podobně.
V pracovních listech najdete úkoly, kde dítě trénuje udržení očí na řádku, překlápění objektů, pravo-levou orientaci, zaměření se na detail a hledání rozdílů.
Zde najdete pracovní listy na trénink:
- VYHLEDÁVÁNÍ DVOJIC STEJNÝCH TVARŮ
- ZRAKOVÁ ANALÝZA A SYNTÉZA SPOJENÍ POLOVINY OBRÁZKU
- ZRAKOVÉ ROZLIŠOVÁNÍ PODLE HORIZONTÁLNÍ A VERTIKÁLNÍ OSY
- VLOČKY
- ČÁRY
- LINIE I.
ROZVOJ MATEMATICKÝCH DOVEDNOSTÍ
Pokud s předškolákem počítáme, nezapomeňme na všechny předmatematické dovednosti:
? TŘÍDĚNÍ podle více kritérií najednou (třeba „vyber velké modré kruhy“)
? POROVNÁVÁNÍ (větší, menší, více, méně, nejméně)
? ŘAZENÍ (např. od nejmenšího k největšímu)
? a URČOVÁNÍ MNOŽSTVÍ (po jedné, nebo ideálně do 3-4 i pouhým pohledem).
✏ na TŘÍDĚNÍ je zaměřen úkol V potravinách
✏ na POROVNÁVÁNÍ jsou zaměřeny úkoly V potravinách, Ovoce a zelenina, Panda
✏ na ŘAZENÍ je zaměřen úkol Panda
✏ na URČOVÁNÍ MNOŽSTVÍ jsou zaměřeny úkoly Ovoce a zelenina, Hrnečky, Květinářství
Zde najdete pracovní listy na trénink:
- V POTRAVINÁCH, OVOCE A ZELENINA
- PANDA
ROZVOJ GRAFOMOTORIKY
Grafomotorika je dovednost ruky:
? správně uchopit tužku
? jistě a plynule vést čáry po papíře
? kreslit dle vlastního námětu
? napodobovat tužkou tvary.
Měli bychom proto u předškoláka podporovat všechny tyto dovednosti – od nácviku správného držení tužky, uvolňování ruky, podněcování kresby s obsahem až po nápodobu písma.
Grafomotorická cvičení mají velké množství variací. Pro inspiraci přikládáme několik pracovních listů. Na každý z uvedených úkolů můžete vymýšlet vlastní obměny.
U rybičky nemusí být tahy přesné, ale plynulé a ruka uvolněná. Naopak u lva dejte pozor na správnou velikost a ostré špičky, obloučky u medvěda by měly být zase pěkně kulaté a dostatečně široké. Smyčky a bubínek jsou nejtěžší a dobře u dítěte prověří spolupráci ruky s okem (kdyby se dětem smyčky nedařily, nejprve si je zkuste na velký formát papíru a ruku jim nejprve veďte).
Zde najdete pracovní listy na trénink:
- BUBÍNEK
- LEV
- SALTA
- VLNKY
- KLIČKY
- SNĚHULÁK
- SPIRÁLA
- LIST
- MEDVĚD
- OVCE
- RYBA
ROZVOJ MYŠLENÍ A ŘEČI
Řeč ve spojení se školní zralostí pro mnoho lidí znamená schopnost správně vyslovovat hlásky. Výslovnost je např. pro správné psaní velmi důležitá a pokud není před nástupem do školy dozrálá, věnuje se dítěti obvykle klinický logoped.
? Řeč ale není jen aktivní mluvení, ale i porozumění tomu, co nám sděluje někdo druhý. Proto nezapomeňme porozumění trénovat kladením otázek různého typu (Proč…? K čemu se používá…? Jaký je rozdíl…? Co mají společného…?).
? Při samotném vyjadřování dítěte si kromě výslovnosti všímejme slovní zásoby, ale také toho, zda je dítě schopné vytvářet samostatně věty a krátká srozumitelná souvětí, převyprávět příběh nebo krátkou pohádku. Sledujme to, zda dítě přirozeně skloňuje, dovede používat minulý, přítomný a budoucí čas, dobře váže podstatná jména s předložkami apod.
? V pracovních listech můžete procvičovat hledání protikladů, třídění prvků dle kritérií, hledání logických souvislostí mezi slovy a na základě společných znaků zobecňovat.
Zde najdete pracovní listy na trénink:
- HLEDÁNÍ PODSTATNÉHO ZNAKU CELKU
- NESMYSLY
PRACOVNÍ LISTY NA CELÝ ROK KE STAŽENÍ NÍŽE:
- LEDEN ; ÚNOR ; BŘEZEN ; DUBEN ; KVĚTEN ; ČERVEN
- ČERVENEC ; SRPEN ; ZÁŘÍ ; ŘÍJEN ; LISTOPAD ; PROSINEC