Téma: ,,Jarní bublání"
- Seznámit děti s koloběhem vody, různými druhy vodních toků, vodních živočichů a rostlin
- Poznávat vlastnosti vody, znát její jedinečnost a využití
- Uvědomit si, co je součástí ekosystému rybníka (rostliny u vody, živočichové a hmyz)
- Vést děti k ochraně přírody a životního prostředí (čištění vodních toků, čištění lesa….)
Povím vám příběh kratičký o cestě vodní kapičky. V potůčku se prohání, když ji slunce zahřeje, na páru se promění, kam se potom poděje? Stoupá vzhůru do mraků, je to cesta zázraků. Až má mráček plné bříško, zahromuje ,,stačí´. Kapička se změní v deštík, pláštěnku ti smáčí. Tenhle příběh nemá konec, není za ním tečka, kapka steče do potůčku a zas dokolečka.
JAK SE KAPIČKY STALY PITNOU VODOU - https://www.youtube.com/watch?v=Zm_lqw4ui2M
Nabídka aktivit a činností:
Pozorování blízkého prostředí při vycházkách, hledání míst, kde se nachází voda
- např. potok, říčka, rybník apod. – nasloucháme zvukům vody, sledujeme proudění toku, kam voda odtéká, kudy sem přitéká?
- po vodě zkusíme poslat např. lodičku z kúry
Pozorování
- hledáme, kde se voda ukrývá, jak se mění vzhledem počasí, sledujeme různá skupenství vody podle ročního období- kapalné, plynné, pevné
Pozorování v přírodě
- pozorujeme živočichy, rostliny a dřeviny, vyskytující se na březích i ve vodě (bělice, divoké kachny, labutě, potápky, vrby…)
- k pozorování můžeme využít také dalekohled, lupu
- děti upozorňujeme na klidné a tiché chování, abychom živočichy neplašili a nerušili
Jaká je voda – hledáme vlastnosti vody
- zakoupíme balenou pitnou vodu v čiré PET láhvi
- děti vodu zkoumají všemi smysly nejdříve zrakem – jakou barvu má voda - je průhledná, průsvitná, čirá, bezbarvá
- láhev otevřeme a nalijeme do hrnečku – jakou má voda vůni - zpravidla nic necítíme, voda je bez zápachu a vůně
- děti si vodu ochutnají – jaká je chuť vody - je bez chuti
- hmat nám pomáhá určit, jestli je voda studená x vlažná x teplá – děti postupně ponoří ruce do nádobky s vodou a určí její teplotu
- upozorníme děti na nebezpečí horké a vařící vody
- pokud do hrnku vložíme led, v teplém prostředí změní skupenství vody
Čistíme studánku
- studánka je vymezený prostor, např. švihadlo, obruč, deka, lano
- do studánky vložíme papírové rybky z barevného papíru
- do studánky umístíme předměty, které tam nepatří ( PET láhev, bota, sklenička, časopis…)
- ze studánky vylovíme předměty, které tam nepatří, a vylovené odpadky ekologicky roztřídíme
Jak dokáže voda měnit krajinu
- při hrách na pískovišti postavíme z písku krajinu – hrady, domečky, tunely, cesty pro auta apod.
- konvičkou pokropíme vytvořenou krajinu a pozorujeme, co se stane
- na závěr vezmeme PET láhev s vodou a zkusíme znázornit záplavy
K čemu voda slouží
- k vaření, pití, k mytí nádobí, k zalévání květin, ke koupání, čištění silnic a chodníků, k hašení požárů, k výrobě elektřiny
- voda se stane inspirací pro námětové hry – Na hasiče, Na rybáře, Na rodinu, Na kuchaře
Voda může být i nebezpečná
- povodeň, neznámá a hluboká voda
- neplavec – nebezpečí utonutí
Seznamování s živočichy, kteří žijí pod hladinou
- děti v různých encyklopediích a atlasech vyhledávají živočichy, kteří se domnívají, že žijí ve vodě
- pozorování rybek v akváriu, jak mohou ryby pod vodou dýchat
Plave nebo klesne ke dnu
- plastová umyvadla naplníme vodou, různé předměty pokládáme na vodní hladinu, a sledujeme, co se stane a proč
- děti mohou také předem hádat, zda předmět klesne ke dnu či bude plavat
- předměty v umyvadle ponecháme několik dnů, kov začne rezavět, dřevo může prasknout, papír se rozmočí a potopí
Život pod mikroskopem
- můžeme pozorovat vzorek ze stojaté vody a z tekoucí vody
Vytváření nových zvuků
- prostřednictvím vody vytváříme různé zvuky, např.: přelévání vody ze skleničky do skleničky, vhazování různých předmětů do vody, foukání brčkem do sklenice vody
- vodní hudební nástroj si vytvoříme pomocí několika skleniček, kam nalijeme různé množství vody - na okraje skleniček ťukáme kovovou lžící a vnímáme rozdílnost zvuků – tónů
Pohybové hry a cvičení:
Cvičení s kapkou vody
- děti si vystřihnou kapku vody, která má v sobě prostřižené dvě dírky na prostrčení prstu
- děti si navlečou kapku na prst a mohou s ní cvičit dle své fantazie např. koloběh vody…
Rybičky a vodník
Já jsem malý vodníček,
kolik chytnu rybiček?
1,2,3,4,5,
mám vás, rybky, hned.
Jedno dítě představuje vodníka, stojí v obruči, která je umístěna v rybníku. Ostatní děti jsou rybky. Rybky se pohybují ve vymezeném prostoru rybníku. Hra začíná říkankou a na slovo na slovo ,,hned´´ vodník vybíhá ze své obruče a má za úkol pochytat rybky. Chycené rybky se stávají pomocníky vodníka. Hra končí ve chvílí, kdy jsou všechny děti proměněny na pomocníky vodníky. Poslední chycená rybka se stává vodníkem v další hře.
Hádanky:
Vzácný bývá v poušti,
u nás je ho dost.
S oblohy se spouští
dětem pro radost.
Copak to je? DÉŠŤ
Utíká, běží, pospíchá,
někdy zašumí do ticha,
někdy si hučí,
někdy si zurčí,
někdy si zazpívá,
vrtošivá,
jindy je zlá a všechno boří.
Kam tolik spěchá?
Přece k moři.
Copak to je? ŘEKA
Skáče šipku, lomeňáka,
za večera koncert kváká
na rybníce pod hrází,
když měsíček vychází.
Copak to je? ŽÁBA
Má tvrdá klepeta,
ostrá, dlouhá.
Dno jimi zametá,
když zpátky couvá.
Copak to je? RAK
Váží křídly vzduch.
Když udělá žuch –
vykrouží si se na vodě
pravidelný kruh.
Copak to je? VÁŽKA
Pokusy s vodou:
https://www.youtube.com/watch?v=lPO68-VRJpI
https://www.youtube.com/watch?v=yhqzcMQNA84
https://www.youtube.com/watch?v=4SScHSQZF4g
Výtvarné a pracovní činnosti:
Lodička a parník z papíru https://www.ireceptar.cz/hobby/slozte-papirovou-lodicku-a-parnik-prostrete-stul.html
https://cz.pinterest.com/pin/AVpuRaI1h_rW6LjpYYmVyPOezeLD4_j2TnfJfEaTw85tSPHrCu8m6Lg/
Básničky:
RÁČEK
Leze ráček po potoce,
leze ráček po řece,
leze zpátky, nohy krátký
a přece nám uteče.
ŽÁBY
Žáby skáčou do vzduchu,
líbí se jim na suchu.
Žáby skáčou do rybníka,
líbí se jim, jak to stříká.
PLÁČE VODNÍČEK
Pláče vodníček,
že mu vyschl rybníček,
mlýnek doklapal,
šůsek fráčku okapal.
Sám zbyl v povodí,
k přehradě se nehodí,
šel se potopit,
aby měly děti klid.
RYBKA
Plave rybka v rybníce,
penízků má tisíce.
Dívá se, jak slunce svítí,
zachce se jí za ním jíti.
Vyskočila do vzduchu,
šups, a už je na suchu!
Volá rybka: ,,Lidičky,
dejte trochu vodičky´´!
Mrská sebou vlevo vpravo,
na suchu jí není zdrávo.
Mrská sebou napřed nazad,
jako když chce chybu smazat.
Na konec té nehody,
spadla zase do vody.
DEŠŤOVÉ KAPIČKY
Dešťové kapičky dostaly nožičky,
ťapity, ťap.
Běhaly po plechu,
dělaly neplechu,
ťapity, ťap.
A kdo měl deštníček,
zmokl jen krapíček,
kapity kap.
Sluníčko svítilo,
kapičky sušilo,
kapity kap.
NECHOĎ TAM
Nechoď tam, prší tam,
je tam velké bláto.
Upadneš, nevstaneš,
budeš volat táto.
Nechoď tam, pojď radš k nám,
u studánky kapká,
jak si ten Josífek
za Mařenkou ťapká.
Pohádky:
O DEŠŤOVÉ KAPCE
Majka ležela ve své postýlce a byla hrozně smutná. Před několika dny venku zmokla, nastydla a teď měla rýmu a teplotu. Všechny děti si hrají, dovádějí a ona je tu sama a nudí se. Bylo to k vzteku nebo k pláči. Majka, to tak trochu střídala. Chvilku jí bylo smutno a chvilku se zlobila na ten protivný déšť, který ještě stále padal za oknem. Otočila se k němu zády. Ať vidí, že o něj nikdo nestojí! A v tom zaslechla slabé klepání na okenní sklo. Proč jsi tak smutná? Zeptala se kapka. Majce vyhrkly slzy do očí. Vzdorovitě si je otřela pěstičkou a odsekla:"ještě se ptej! Vy kapky za to můžete, že jsem nastydla a nemohu za kamarády!"Kapička si opřela bradu o dlaně a odpověděla:"To je mi moc líto. Ale zem byla po létu hrozně vyschlá a rozpraskaná a květiny trpěly žízní. Proto jsme museli seskočit z mraků a dát jím napít. Ale jestli se tu sama nudíš, tak já tu budu s tebou. Podívej, co dovedu!"Kapička seskočila s parapetu, nasedla na jeden osamělý sluneční paprsek a rozjela se na něm kolem okna. Za ní zůstávala jako široká pestrá pentle nádherná duha. Majka se rozesmála a nadšeně zatleskala. Takovou duhu ještě neviděla a dokonce ji měla tak blízko, že si na ni mohla sáhnout! Kapička seskočila z paprsku a vrátila se na okno. Sedla si vedle Majky a vyprávěla jí o svých cestách. Ani bys nevěřil, kolik toho taková dešťová kapka zažije. Proplula velikou řeku od pramene až k moři, omývala pláže tropických ostrovů, letěla v mracích nad oceánem, jako vločka sněhu se snesla do vysokých hor, kde ji děti zabalily do sněhuláka, jako krystalek ledu plula s velikou krou až k severnímu pólu, viděla spoustu měst, zemi a kontinentů, svezla se na ocasu obrovského tygra, který ji setřel z orosené trávy. Majka poslouchala, kapička vyprávěla a najednou byl večer. A druhého dne přišla kapička znovu a zase Majku bavila až do večera! Třetí den už Majka cítila, že je zase zdravá. A protože byl krásný den bez mráčků, vesele běžela za kamarády. Od té doby se už na déšť nezlobí. Sedává u okna a přemýšlí o kapkách. Představuje si, odkud která asi přiletěla a co prožila. A ani trošku se při tom nenudí.
JAK SLUNÍČKO VRÁTILO ŠTĚŇÁTKU VODU - https://www.youtube.com/watch?v=1fa7tjPX7Ms
Písničky:
Bibibum
- Prší, prší jen se leje
https://www.youtube.com/watch?v=xcVFT8I6EAk
- Holka modrooká
https://www.youtube.com/watch?v=3QR9reWG9us
Štístko a Poupěnka
- Vodník Brekeke
https://www.youtube.com/watch?v=CNiJqxftz60
- Umíme cokoli
https://www.youtube.com/watch?v=Bh35r64zN_8
Disko v pařezové chaloupce
- Hastrmane tatrmane
https://www.youtube.com/watch?v=osPQowZZ4gA
Míša Růžičková
- Námořnická
https://www.youtube.com/watch?v=hoJEs0Sqcv0
Bedřich Smetana
- Vltava
https://www.youtube.com/watch?v=-p7pdqpOtmg
Smejko a Tanculienka
- Naša zem
https://www.youtube.com/watch?v=Bm7RQhqHlzE
Baby shark
https://www.youtube.com/watch?v=XqZsoesa55w
Relaxační hudba
https://www.youtube.com/watch?v=MwIJi-maroo
https://www.youtube.com/watch?v=TKqv5ekBjI0
https://www.youtube.com/watch?v=y7e-GC6oGhg
Materiály ke stažení:
Pracovní listy:
PRACOVNÍ LIST 1, PRACOVNÍ LIST 2, PRACOVNÍ LIST 3, PRACOVNÍ LIST 4, PRACOVNÍ LIST 5,
PRACOVNÍ LIST 6, PRACOVNÍ LIST 7, PRACOVNÍ LIST 8, PRAOCVNÍ LIST 9, PRACOVNÍ LIST 10
Omalovánky:
OMALOVÁNKA 1, OMALOVÁNKA 2, OMALOVÁNKA 3, OMALOVÁNKA 4, OMALOVÁNKA 5,
OMALOVÁNKA 6, OMALOVÁNKA 7, OMALOVÁNKA 8, OMALOVÁNKA 9, OMALOVÁNKA 10